Popis
"W. A. Mozart – Hornové koncerty a kvintet / Radek Baborák Wolfgang Amadeus Mozart – Kvintet Es dur pro lesní roh, housle, dvě violy a violoncello K 407, Hornové koncerty (č. 1 D dur K 412/514, č. 2 Es dur K 417, č. 3 Es dur K 447, č. 4 Es dur K 495) v úpravě pro lesní roh a smyčcové kvarteto Radek Baborák – lesní roh, Baborák Ensemble: Dalibor Karvay, Martina Bačová – housle, Karel Untermüller, Vilém Kionka – viola, Hana Baboráková – violoncello, Štěpán Kratochvíl – kontrabas Málokterý ze světových hornistů má tolik co říci k Mozartovým hornovým koncertům, jako Radek Baborák – nejvýraznější představitel české hornové školy, který řadu let spoluutvářel zvuk Berlínské filharmonie. Že však rád hledá nové možnosti, ve vybrané společnosti muzikantů (mj. Štěpán Kratochvíl z Mnichovské filharmonie a Luzern Festival Orchestra, Vilém Kionka z Royal Concertgebouw Orchestra) představuje tyto koncerty v úpravě se smyčcovým kvartetem: „Mně se zalíbila idea ukázat koncerty tak, jak mohly znít, když třeba přišel pan Leutgeb k Mozartům na návštěvu, potkali se tam s panem Michaelem Haydnem a panem Süssmayrem a společně si zamuzicírovali.“ Takové aranže byly za Mozarta běžné (např. Michael Haydn je autorem úpravy Ronda z Třetího koncertu) a dají vyniknout dialogu virtuózních partů prvních houslí a horny. Z dobových pramenů je zřejmé, že si Mozart hru na lesní roh zkoušel a bavil se u toho jako u žádného jiného nástroje. Tyto skladby psal povětšinou pro staršího přítele a vyhlášeného virtuóza Josepha Leutgeba. Autorovy poznámky v notách („W. A. Mozart se slitoval nad Leitgebem, oslem, volem a hlupákem.“) nebo čtyřbarevné provedení rukopisu 4. koncertu svědčí o vřelém vztahu a hravosti, kterou spolu oba pánové sdíleli. Ta hravost a radost ze společného muzicírování se otiskla i do této inspirativní nahrávky Radka Baboráka a jeho přátel. Mozartovy hornové koncerty s Radkem Baborákem – komorní a virtuózní. "tttttttt tttttttt tttttttt tttttttt tttttttt